12
NASZE SPRAWY
Dokończenie ze s. 1
Kandydatem na radnego woje-
wódzkiego jest Leszek Przybyt-
niak. Był radnym sejmiku woj.
mazowieckiego przez ostatnie
dwie kadencje. Obecnie pełni
w nim funkcję przewodniczące-
go Komisji Rolnictwa i Terenów
Wiejskich. Prowadzi własne go-
spodarstwo rolno-sadownicze w
Uleńcu.
Listę kandydatów do sejmiku
mazowieckiego z okręgu numer
5 Koalicji Obywatelskiej zamy-
ka Witold Wójcik, dziennikarz i
samorządowiec z Grójca.
Nowa ordynacja wyborcza
Dwukadencyjność wójtów, bur-
mistrzów i prezydentów miast,
zmiana definicji znaku „x” na
karcie do głosowania, możliwość
głosowania korespondencyjnego
tylko dla osób niepełnospraw-
nych - to najważniejsze zmiany
w ordynacji wyborczej. Przypo-
mnijmy, że nowelizacja zmienia-
jąca zapisy czterech ustaw: Ko-
deksu wyborczego oraz ustaw o
samorządzie gminnym, powia-
towym, wojewódzkim i o ustro-
ju miasta stołecznego Warszawy,
została przyjęta w grudniu ubie-
głego roku.
Ustawa wydłuża kadencję sa-
Jacy radni, taka będzie nasza mała Ojczyzna...
morządów oraz wprowadza obo-
wiązkowy budżet obywatelski
w miastach na prawach powia-
tu. Nowela wprowadza m.in.
dwukadencyjność wójtów, bur-
mistrzów i prezydentów miast,
która ma być liczona od obec-
nych wyborów samorządowych,
a więc nie działa wstecz (choć
przewidywał to pierwotny pro-
jekt).
Dłuższa kadencja samorządów
Kadencja rad gmin i powia-
tów oraz sejmików wojewódz-
kich wynosić teraz będzie pięć
lat. Jednomandatowe okręgi wy-
borcze (JOW-y) obowiązują tyl-
ko w gminach do 20 tys. miesz-
kańców.
Zgodnie z nową definicją znak
„x”, stawiany przez wyborcę w
kratce na karcie do głosowania
przy nazwisku kandydata, to „co
najmniej dwie linie”, które prze-
cinają się w obrębie kratki. Do-
pisanie na karcie do głosowa-
nia dodatkowych numerów list
i nazw albo dopisków, w tym w
kratce lub poza nią, nie wpły-
nie na ważność oddanego głosu.
Przepis ten budzi chyba najwięk-
sze kontrowersje, gdyż - zda-
niem wielu ekspertów – sprzyja
(ułatwia) popełnianiu fałszerstw.
Z głosowania korespondencyj-
nego mogą skorzystać tylko oso-
by niepełnosprawne o znacznym
lub umiarkowanym stopniu nie-
pełnosprawności. Tak więc oso-
by starsze i Polacy mieszkający
za granicą będą musieli pofaty-
gować się do urn osobiście.
Dwie komisje obwodowe
Ustawa wprowadza dwa rodza-
je komisji obwodowych: jedną
ds. przeprowadzenia głosowa-
nia i drugą ds. ustalenia wyni-
ków głosowania. Pierwsza bę-
dzie przekazywać drugiej m.in.
urnę wyborczą, spis wyborców
oraz niewykorzystane karty do
głosowania. Druga komisja bę-
dzie zaczynać pracę po zakoń-
czeniu głosowania w lokalu wy-
borczym.
Po przeliczeniu głosów komisja
ds. ustalenia wyników sporządzi
w dwóch egzemplarzach proto-
kół z głosowania. Dane wpisa-
ne do protokołu będą następnie
wprowadzone do systemu infor-
matycznego. Kopia protokołu
będzie wywieszana niezwłocz-
nie po jego sporządzeniu w lo-
kalu wyborczym tak, aby wy-
borcy mogli zapoznać się z wy-
nikami.
Mimo, że czynności dokony-
wane w lokalu wyborczym bę-
dą nagrywane, a następnie udo-
stępniane na stronie interneto-
wej PKW, opozycja ostrzega, że
zmiana komisji również tworzy
możliwość dokonywania posu-
nięć niezgodnych z prawem
Ograniczone zaufanie...
Podobnie jak w poprzednich
wyborach, mężowie zaufania
mają prawo obserwować prace
każdej komisji - od obwodowej
po Państwową Komisję Wybor-
czą - na każdym etapie jej prac.
Mogą być obecni w lokalu wy-
borczym podczas przygotowań
do głosowania, samego głoso-
wania, liczenia głosów i spo-
rządzania protokołu. Mężowie
zaufania będą także mogli wno-
sić do protokołu uwagi, wymie-
niając konkretne zarzuty. Będą
też mogli uczestniczyć w prze-
wożeniu i przekazywaniu pro-
tokołu z wyborów do właści-
wej komisji wyborczej wyższe-
go stopnia.
Zarejestrowane w Polsce sto-
warzyszenia i fundacje, do któ-
rych celów statutowych nale-
ży troska o demokrację, pra-
wa obywatelskie i rozwój spo-
łeczeństwa obywatelskiego, bę-
dą mogły wyznaczać po jed-
nym obserwatorze społecznym
do komisji obwodowych, okrę-
gowych, rejonowych i teryto-
rialnych. Obserwator społeczny
będzie mógł być obecny pod-
czas wszystkich czynności ko-
misji, do której został wyzna-
czony.
Z
a niespełna miesiąc (21
października) wybory sa-
morządowe. To niezwy-
kle ważny akt demokracji.
Daje on możliwość bezpośredniego
wypowiedzenia się mieszkańcom,
w jakim kierunku ma rozwijać się
nasza społeczność i komu powie-
rzymy władzę. Od czasu przemian
społeczno – gospodarczych w roku
1989 mamy bowiem świadomość,
że wszystko co dzieje się wokół nas,
zależy od ludzi, którzy podejmują
decyzje, którzy układają plany roz-
wojowe i je realizują.
Zapewne marzeniem jest, aby na-
sze wybory dokonywane były w
sposób dojrzały i odpowiedzial-
ny; abyśmy przy urnach dali wy-
raz swym dążeniom i marzeniom
wyciszając emocje, wsłuchując
się bardziej w to, „co pomyśli gło-
wa”. Dokonajmy podsumowań: co
udało się wykonać przez ostatnie
lata, a co mamy przed sobą. Na-
leży uzmysłowić sobie co przyszły
samorząd czeka, jakie inwestycje
będą niezbędne i co w sposób bez-
pośredni wpłynie na życie miesz-
kańców. Czy dotychczasowy samo-
rząd należycie dbał o przedszko-
la, szkoły, służbę zdrowia, o roz-
wijanie kultury i sportu? Czy in-
frastruktura sanitarna, wodno-ka-
WYBORY, CZYLI RANDKAW CIEMNO...
nalizacyjna i drogowa nie budziły
zastrzeżeń? Każdy we własnym za-
kresie musi zrobić przed pójściem
do lokalu wyborczego taki osobi-
sty rachunek sumienia i odpowie-
dzieć sobie na pytanie - kto bar-
dziej z kandydatów nadaje się do
realizacji tych celów, kto jest w sta-
nie im podołać. Oczywiście trudno
będzie w przedwyborczym szumie
oddzielić prawdę od propagando-
wego bełkotu. Pretendenci będą w
każdej dziedzinie życia poprawiać
jego standardy i możliwość rozwo-
ju, wytykając dotychczasowej wła-
dzy opieszałość, brak dynamiki, a
w przypadku tzw. czarnego pija-
ru – jakieś osobiste błędy. Znamy
to z kilku poprzednich wyborów…
Choć mamy nadzieję, że tym razem
kampania wyborcza będzie czysta.
W tym przedwyborczym rachunku
sumienia warto po prostu spojrzeć,
co wokół nas powstało nowego, jak
się zmieniło nasze otoczenie i co
tak naprawdę zrobiliśmy z naszą
wspólnotą (nie tą wyimaginowa-
ną, ale rzeczywistą). Trzeba wziąć
pod uwagę możliwości rozwojowe
naszego regionu i uwarunkowania.
Czy dotychczasowi włodarze na-
leżycie je wykorzystali? Z pewno-
ścią jeszcze trudniej odpowiedzieć
na pytanie, przewidzieć czy działa-
nie nowych ludzi w samorządzie da
lepsze efekty?
Wybory 21 października będą więc
okazją do społecznej weryfikacji
działań „starej” władzy, i do oceny
pretendujących do ich zmiany. Jak
trudne to zadanie przykłademmoże
być rada powiatu grójeckiego. Po-
nieważ o jej obradach, decyzjach,
poziomie dyskusji i działalności pi-
saliśmy wielokrotnie – na tym po-
przestaniemy Musimy jednak pa-
miętać, że ocena działań ustępują-
cego samorządu zawsze będzie su-
rowa, bo nie zdarzyło się jeszcze,
aby zdołał spełnić wszystkie ocze-
kiwania. Powiedzmy więc otwar-
cie, że w ferworze walki wyborczej
mamy najczęściej do czynienia z
rzeczywistością mijającej kadencji,
ścierającą się z marzeniami kontr-
kandydatów. Chyba takim samym
marzeniem jest, aby nasze wybo-
ry życie pozytywnie zweryfikowało.
Leszek Świder
ZASADAFAIRPLAY
BłogosławionyJanPaweł II powiedział kiedyś:„Bywanieraz, żestajemy
wobliczuprawd,wobecktórychbrakujesłów..."
Mijawakacyjnerozleniwienie, jesieńprzynosi zesobąnowysezonse-
rialowy.Możnapowiedzieć, żeniktniebędzienarzekaćnanudę. Przed
namiwyborysamorządowe...
Nic takniewzbudzaemocjiwspołeczeństwie jakpolityka (medycynę
tymrazempomijamy). Już terazprzedwyborczespektaklebijąnagło-
węwystępynajlepszychkabaretów. Ciekawe, conasczekawfinale..?
Jesieńkojarzysięz robieniemporządków, nietylkowszafie. Przy tej
okazji chcemyprzypomniećopięknej zasadzie fairplay.Wartowie-
dzieć, żepierwszy razużył tegopojęciaWilliamShakespearewjednym
zeswoichdramatów.Wpolityce, niestety, odwrotnieniżwsporcie, nie
chodzi oprzyjemnośćpłynącąz rywalizacji imożliwośćsprawdzenia
swoichumiejętności, tylkowyłącznieomiejscenapodiumi nagrodęz
tymzwiązaną. Przyczymwwieluprzypadkachwalczącyzapominająo
uczciwej rywalizacji.
Wyborysąwłaśnietakąszczególną formąrywalizacji. Zwycięstwoma
owielewiększąwagę. Przynosi profity triumfatorowi, alepowinni zy-
skiwaćnanimwszyscyobywatele, niezależnieodpolitycznychpoglą-
dów. Jednakpartykularne, partyjne interesy, chęćzdobyciapieniędzy
iwładzycorazczęściej przesłania ludziomoczy. Corazczęściej teżzda-
rzasię, żepierwszoplanowastajesiężądzazaspokojeniawłasnycham-
bicji, niepopartychaniwiedzą,wykształceniem, ani doświadczeniem.
Niechodzi imodobroogółu, aleowłasny interes,
sązaślepieni żądząwładzy i zrobiąwszystko, aby jąmieć.*
Comadotegozasada fairplay?Nocóż,wteorii każdarywalizacjapo-
winnapolegaćnauczciwejwalce i dążeniudozwycięstwa.Osiągasię
jezwykleciężkąpraca i umiejętnościami.Traci senswspółzawodnic-
two, gdy jedenz rywalizującychoszukiwał.
Wartochybazastanowićsięwtej sytuacji nasłowami BrunoSchulza:
"...Rzeczywistośćprzybierapewnekształty tylkodlapozoru, dlażartu,
dlazabawy. Ktoś jest człowiekiem, aktośkarakonem, aletenkształtnie
sięga istoty, jest tylkoroląnachwilęprzyjętą, tylkonaskórkiem, który
zachwilęzostaniezerwany...". LŚ
*Wszelkiepodobieństwodoprawdziwychpostaci i zdarzeń jestprzy-
padkowe.
BURMISTRZ GMINY I MIASTA GRÓJEC
05-600 Grójec ul. Józefa Piłsudskiego 47
informuje, że stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce
nieruchomościami został wywieszony w siedzibie Urzędu Gminy i Miasta Grójec
ul. Józefa Piłsudskiego 47 na okres 21 dni, wykaz nieruchomości gminnych niezabudowanych
przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, położonych we wsi
Słomczyn gmina Grójec, oznaczonych
w ewidencji gruntów jako działki nr 366/33, 366/63, 366/65, 366/67, 366/71, 366/74, 366/77, 366/78,
366/79, 366/80, 366/85, 366/86, 366/87 o łącznej pow. 29,3715 ha.
Szczegółowe informacje na stronach internetowych:
i
tel. (48) 664 30 91 w. 58 i 56, fax. (48) 664 21 03.