Grójecki Ośrodek Kultury zaprasza na wystawę Czesława Olszewskiego (1894-1969): „Perfekcja i światło. Fotografie Czesława Olszewskiego ze zbiorów rodzinnych.”. Wernisaż już w lutym w Galerii GOK-u. Uroczyste otwarcie 15 lutego o 18:00 w galerii GOK.
Prace przechowywane w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk pierwotnie eksponowano w 1997 r. na wstawie pod tytułem „Architektura i pejzaż polski na starych fotografiach Czesława Olszewskiego (1894- 1969)” w warszawskiej Galerii „Stara Kordegarda” (Łazienki Królewskie). W kolejnych latach wystawę można było oglądać w Warce (2005), Nieszawie (2007), Otwocku Starym (2011) i Skierniewicach (2015). W ostatnich latach fotografie Olszewskiego umieszczane są w ramach wielu wystaw zbiorowych, cieszą się zainteresowaniem instytucji kultury, a także znajdują miejsce w prywatnych kolekcjach. Pierwszą prezentację twórczości Czesława Olszewskiego, noszącą tytuł: „DEKADA SWINGU".
Architektura modernistyczna w Polsce lat trzydziestych XX wieku”, przygotowała Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki PAN. Prace były eksponowane w Instytucie Sztuki, a następnie w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Wystawa „Perfekcja i światło” obejmuje fotogramy z okresu trzech dekad dorobku twórczego Olszewskiego. Zdjęcia powstałe w latach 20. i 30., w czasach rozbudowy Warszawy, pokazują jej dziedzictwo architektoniczne,wspaniały monumentalny styl (utracony podczas II wojny światowej). Są niejako potwierdzeniem twórczości wybitnych architektów, którzy budowali tzw. warszawską szkołę architektury. Na wystawie eksponowane są również pełne uroku pejzaże innych zakątkówPolski, nie zabrakło również akcentów z rodzinnego Grójca. Wśród fotografii z lat 30. zachowały się m.in.: „Wejście do kościoła parafialnego”, „Ks. Aleksander Bujalski”, „Cmentarz żydowski” i „Brama cmentarza parafialnego” oraz znajdujący się w pobliżu „Pałac w Nowej Wsi”. Dzięki uprzejmości prof. Andrzeja Olszewskiego, syna fotografa, prezentowane są także fotogramy kościoła p.w. św. Mikołaja w Grójcu. Dziękuję serdecznie wszystkim zaangażowanym w przygotowanie niniejszej wystawy, a w szczególności Panu Profesorowi Andrzejowi Kazimierzowi Olszewskiemu za okazaną życzliwość i udostępnione fotografie, Panu Sebastianowi Wichrowi z Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku za wsparcie podczas przygotowań do wystawy oraz Pani Ewie Furmańskiej z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Kurator wystawy Agnieszka Kazała